„Její sebevědomí bych chtěla mít …. je sebevědomá až moc …. proč nejsem víc sebevědomá …. jak mám zlepšit/zvýšit svoje sebevědomí?“ 
Podobné myšlenky napadají většinu z nás a po otevření internetu najdeme i desítky postupů, jak na to. Většina z nich se však soustředí jen na malou část toho, co všechno má na sebevědomí vliv.
Jak na vlastní sebevědomí jsem se učila patnáct let. Zkusila jsem se nacpat do ideálu krásy, udělat ze sebe vzhledově někoho, koho jsem sama nepoznávala, ale kdo byl líp přijímaný okolím. Zkusila jsem se přesvědčovat o tom, jak jsem skvělá, zkoušela jsem téměř všechny postupy, které jsem našla, ale nic dlouhodobě nepomáhalo.
Působit sebevědomě a být sebevědomá můžou být totiž dva naprosto odlišné stavy. V tom prvním stačí nasadit masku, napasovat se do role někoho jiného a čekat, pro koho budu sebevědomá a kdo mě bude považovat za egoistickou a arogantní. Být sebevědomá může pro každého znamenat něco jiného. Pro mě to znamená být vědomá sama sebe, být autentická, nestydět se za svou podstatu a jednat podle toho, kdo jsem a ne podle toho, jaká bych měla být.
Projekt SebeVědomá vznikl právě proto, abych ženy podpořila v bytí sama sebou. Život pak totiž dostává naprosto jinou kvalitu a z autopilota všedních dní, kdy vlastně ani nevíme, jak proběhl dnešní den, se dostáváme do vědomé přítomnosti.
Můžeme začít třemi základními kroky, které nás k sebevědomí povedou. V podstatě jsou velmi jednoduché, ale pro mnohé z nás nejsou snadné. Proto je důležitá podpora. Pojďme se tedy na ty tři kroky podívat.

1. krok Cítit se dobře ve vlastní kůži

Když se řekne „sebeláska“, může vás napadnout „sebeláska smrdí“ nebo „egoismus“ či „sobeckost“. Ve skutečnosti pouze tam, kde je láska sama k sobě, může být láska pro ty ostatní. Pokud nemáte ráda sama sebe, je větší pravděpodobnost, že si sebelásku dobíjíte na druhých. Pak jste o to více vykolejená, když vás přítel opustí nebo s vámi někdo nesouhlasí. Sebeláska a závislost se nemají rády. Pokud se máte ráda, nemáte potřebu ani chuť být na někom závislá a lidi ve svém životě máte proto, že je tam chcete mít, ne proto, že je musíte strpět.
Základ sebevědomí a sebeúcty tvoří sebeláska.
Jak tedy na sebelásku?
Představte si, že jste sama sobě přítelkyní. Dívejte se na sebe a mluvte se sebou jako s nejlepší přítelkyní, chvalte se. Je rozdíl, když se na sebe ráno podíváte do zrcadla a řeknete „No nazdar, ty zas vypadáš“ nebo „Dobré ráno, jak ses vyspala? Můžu pro tebe udělat něco, co ti zlepší den?“. A pokud se chcete do tohoto tématu ponořit víc, určitě mrkněte na Lucii Kolaříkovou, která toto téma moc hezky a užitečně zpracovala.
Dalším rozměrem sebelásky je vztah k vlastnímu tělu. Cítit se ve svém ženském těle dobře dnes bohužel není žádná samozřejmost. Místo přijímání vlastního těla takového, jaké je, se odmalička víceméně vědomě snažíme nacpat do ideálu krásy a když nám to nejde, cítíme se méněcenné. Miluji tanec, protože dokáže bytí ve vlastním ženském těle přetvořit na novou úroveň.
Buďte nejdůležitějším člověkem ve svém životě.

 2. krok Zvýšit svou sebehodnotu

Sebehodnotu určujeme my samy, ale často jsme tak ovlivněné výchovou a okolím, že necháme druhé, aby ji stanovovali za nás. Nechaly jsme se přesvědčit, že nejsme dost dobré, že nejsme dost hezké, že nejsme dost šikovné, že nejsme dost sexy, že nejsme dost…. dosaďte si cokoliv vás napadne.
Je čas vzít si zodpovědnost zpět do vlastních rukou a ukázat okolí, že jsme „dost“ právě takové, jaké jsme.
Hodnotu si ve vlastních očích zvýšíme tím, že se budeme zlepšovat, překonávat, že budeme v něčem dobré. Ne pro druhé, ale kvůli sobě. V maličkostech, každý den. Začněte u toho, co vás baví. Baví vás vařit? Povyšte to na umělecké dílo. Baví vás komunikace s lidmi? Vyhledávejte každou příležitost. Baví vás číst? Rozšiřujte si obzory různou literaturou. Potřebujete se v něčem zlepšit třeba pracovně? Přijměte to jako výzvu a užívejte si každý krok. Nebo zařaďte do každého dne pět minut pro sebe a hýčkejte se. Pořádně se napijte, promasírujte si ruce nebo pleť, nadýchejte se čerstvého vzduchu…
Úžasným ženským způsobem je pustit si každé ráno (nebo kdykoliv jindy během dne) oblíbenou hudbu a rozhýbat se třeba při čištění zubů nebo přípravě snídaně. Krom toho, že tím rozproudíte energii, budete se cítit nabitá endorfiny 🙂

3. krok Naučit se říkat ANO i NE

Také jste byla vychována v tom, že odpovídat na něčí žádost NE je neslušné? Ještě dnes se učím tenhle vzorec překonat. V mnoha situacích mi to jde, ale stále nalézám takové, kde s tím mám problém. Třeba na úřadech nebo u lékaře. Pokud po vás někdo něco chce, je to VAŠE rozhodnutí, zda to pro něj uděláte.
Je důležité si uvědomit, že kdykoliv řeknete na něco ANO, zároveň říkáte na něco jiného NE, protože život není nafukovací a nemůžeme stihnout vše. Celé je to o prioritách. Je pro vás prioritou pomáhat druhým a cítit se díky tomu potřebná nebo je prioritou pracovat na svých snech a posouvat se dopředu? Nebo je vaší prioritou něco úplně jiného? Nic není špatně, ale je fajn zjistit, zda nehrajete hru někoho jiného.
Ideálním stavem je rovnováha. Myslet na sebe a svoje cíle, jejichž dosahování vás posouvá kupředu, stejně jako pomáhat druhým. Pamatujte:
Pokud neumíte říct NE, tak vaše ANO nemá žádnou hodnotu.
 Vše, co považujeme za svoji realitu, prochází filtrem v naší hlavě. Ten filtr je tvořen našimi představami, očekáváními, přesvědčeními, zkušenostmi, traumaty… většinu z toho si vůbec neuvědomujeme. Dobrá zpráva je, že tenhle filtr můžeme částečně ovlivnit. Můžeme se na svět dívat přes filtr zaměřený na to negativní a vidět všechno černě nebo můžeme soustředit pozornost na to pozitivní a vidět svět možná trochu růžově, ale o to být spokojenější.
Pojďme zkusit hodnocení druhých hodit za hlavu a vytvořit si vlastní obraz sebe sama. Najít svoje silné stránky, svoje úspěchy, hledat ve všem to pozitivní.
Mám ráda citát Petera Sasína, z jehož práce jsem také čerpala pro tento článek.
Takže až se příště budete chystat na důležitou situaci, představujte si svůj úspěch místo toho, co všechno se může pokazit 🙂

———-

V ženské diskuzní skupině Miluji své ženské tělo se můžete každý týden připojit k jedné výzvě, která pomáhá nasměrovat vaši pozornost na růst.

Pro pravidelnou inspiraci se připojte k FB stránce Sebe Vědomá .

je lektorkou a mentorkou sebevědomé ženskosti a autorkou Ženského tance. Pomáhá ženám na cestě za sebevědomou ženskostí, která podporuje každý jejich krok.
Motto: „Žena, která je spokojená ve svém těle, tvoří zázraky.“